Concert #853 op 10 juli 2019 door Pieter-Jelle de Boer

1Magnificat secundi toniMatthias Weckmann
a) Primus Versus a 5(1616-1674)
b) Secundus Versus a 4 Auff 2 Clavir
c) Tertius Versus a 5
d) Quartus Versus a 6
2Sonate IIPaul Hindemith
a) Lebhaft(1895-1963)
b) Ruhig bewegt
c) Fuge — Mäßig bewegt, heiter
3Concerto d mollJohann Sebastian Bach
bewerking Pieter-Jelle de Boer(1685-1750)
a) (Allegro)
b) Alla Siciliana
c) Allegro
BWV 1063
4PassacagliaRudolf Escher
(1912-1980)
5Deuxième FantaisieJehan Alain
(1911-1940)
6Praeludium et Fuga a mollJohann Sebastian Bach
BWV 543

Biografie

'Muzikale duizendpoot' Pieter-Jelle de Boer ontpopt zich de laatste jaren als een van de meest veelzijdige dirigenten van zijn generatie. In 2016/2017 maakt hij zijn debuut bij het orkest van de Suisse Romande, het symfonieorkest van de RTVE in Madrid en het orkest van de opera van Rouen. In Nederland keert hij terug bij het Noord-Nederlands Orkest, de Philharmonie Zuidnederland en het Residentieorkest. In 2010 was Pieter-Jelle de Boer prijswinnaar bij het internationaal dirigentenconcours Antonio Pedrotti in Trento, Italië. Hij was assistent-dirigent van het Orchestre National Bordeaux-Aquitaine tussen 2009 en 2012 en trad vele malen op als gastdirigent met het Orchestre Philharmonique Royal de Liège. Hij werkte samen met solisten als Pieter Wispelwey, Lisa Jacobs en Thierry Escaich. Zijn bijzondere affiniteit met de menselijke stem leidde tot een vaste samenwerking met het Parijse kamerkoor Accentus, met wie hij meerdere cd's realiseerde voor het Franse label Naîve. Met het SWR Sinfonieorchester Baden-Baden und Freiburg en de violiste Tianwa Yang nam hij voor Naxos de vioolconcerten van Mario Castelnuovo-Tedesco op. Ook maakte hij als pianist solo-cd's met werken van Rachmaninov en Mendelssohn, door de vakpers geloofd om hun 'stralende muzikaliteit' en 'pure charme'.

Sinds het winnen van de eerste prijs (2003) op het internationaal Schnitgerconcours in Alkmaar heeft Pieter-Jelle de Boer een actieve carrière als concertorganist, die hem voerde langs de beroemde orgels van Haarlem, Groningen, Freiberg en de Notre-Dame te Parijs. In zijn dubbele rol als pianist-organist bracht hij samen met vier collega's de pianoconcerten van Beethoven ten gehore in een unieke bewerking voor piano en orgel.

Pieter-Jelle de Boer studeerde aan de conservatoria van Amsterdam, Lyon en Parijs bij onder meer Marcel Baudet (piano), Pieter van Dijk en Jean Boyer (orgel) en Zsolt Nagy (orkestdirectie). Hij volgde masterclasses bij onder anderen Murray Perahia, Emanuel Ax en Peter Eötvös. Hij schreef 'Ciacona' voor piano solo en 'Danses concertantes' voor orgel, koperblazers en slagwerk. Zijn orkestratie van de Suite voor orgel van Maurice Duruflé verschijnt in 2016 bij de Parijse uitgeverij Durand.