Concert #840 op 3 augustus 2017 door Leo van Doeselaar & Erwin Wiersinga

Openingsconcert Internationaal Martini Orgelconcours

1Ein feste Burg ist unser Gott [EW]Michael Praetorius
(±1571-1621)
2Echofantasie (a3) [EW]Jan Pieterszoon Sweelinck
SwWV 275(1562-±1621)
3Fantasia ottavi toni [EW]Peeter Cornet
(1575-1633)
4Praeludium g moll [EW]Dieterich Buxtehude
BuxWV 163(1637-1707)
5Ach Gott, vom Himmel sieh darein [EW]Johann Nicolaus Hanff
(1663-1711)
6Magnificat secundi toni [EW]Matthias Weckmann
a) Primus Versus a 5(1616-1674)
b) Secundus Versus a 4 Auff 2 Clavir
c) Tertius Versus a 5
d) Quartus Versus a 6
7Toccata [LvD]Anthon van der Horst
(uit Suite in modo conjuncto)(1899-1965)
8O Grote Christus, Eeuwig Licht [LvD]Jan Welmers
Partita(*1937)
9Canzon francese [LvD]Pieter van Dalem
(±1550-±1601)
10Fantasia à 4 in a [LvD]Jan Pieterszoon Sweelinck
SwWV 273

Biografie

Leo van Doeselaar is een veelzijdig musicus, die als organist, pianist en fortepianist een enkele eeuwen omvattend repertoire bestrijkt. Naast zijn “Professur” aan de Universität der Künste in Berlijn heeft hij als organist een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen-en buitenland en is hij een veelgevraagd jurylid en docent bij internationale orgelfestivals. Leo van Doeselaar is ook een veelgevraagd pianist. Al meer dan dertig jaar vormt hij een pianoduo met Wyneke Jordans, speelt veel kamermuziek en treedt op als liedbegeleider.

Leo van Doeselaar studeerde aan het Amsterdams Conservatorium orgel bij Albert de Klerk en piano bij Jan Wijn. Naast beide solistendiploma's behaalde hij de Prix d'Excellence orgel. Na zijn studie verdiepte hij zich verder in historische uitvoeringspraktijk, studeerde bij André Isoir Frans orgelrepertoire en volgde fortepianolessen bij Malcolm Bilson en Jos van Immerseel.

Als organist van het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging werkt van Doeselaar intensief mee aan het prestigieuze beeld-en geluidsproject ‘All of Bach’. Hij verleende zijn medewerking aan een groot aantal Oude Muziek Festivals in Europa en de Verenigde Staten.

Op cd is Leo van Doeselaar met Wyneke Jordans op uiteenlopende labels vertegenwoordigd, met vierhandig repertoire van onder anderen Schubert, Beethoven, Dvorak, Ravel, Strawinsky en Satie.

Hij heeft inmiddels vele orgel-cd’s op zijn naam staan. Zijn discografie omvat opnamen op historische orgels van werken van J.S.Bach. W.Fr.Bach, Händel, van Noordt, Krebs, Mendelssohn, Franck, Liszt en Reger. De opname van Kammermusik nr. 7 voor orgel en orkest van Paul Hindemith met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly ontving samen met de andere zes Kammermusiken een Grammy Award. Als titulair organist van het Concertgebouw in Amsterdam treedt hij veelvuldig op met gerenommeerde orkesten, ensembles en solisten. Hij verzorgde wereldpremières van werken voor orgel en orkest van Tristan Keuris, Sofia Gubaidulina en Wolfgang Rihm. De opname van alle klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck, waaraan van Doeselaar als organist van de Pieterskerk in Leiden meewerkte, ontving een Edison en de Prijs van de Deutsche Schallplattenkritik.

Biografie

Erwin Wiersinga (1962) studeerde aan het Stedelijk Conservatorium te Groningen bij Wim van Beek en behaalde het Diploma UM orgel met onderscheiding. Ook behaalde hij het UM diploma piano bij Gerben Makkes van der Deijl. Verdere studie volgde hij bij o.a. Harald Vogel, Marie Claire Alain en Guy Bovet.

In 2014 is hij, samen met Leo van Doeselaar, benoemd tot titulair organist op het fameuze Arp Schnitger in de Martinikerk te Groningen Erwin Wiersinga is orgeldocent aan de Universität der Künste te Berlijn en aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hij concerteerde in vele Europese landen alsmede in Korea China en Japan en de USA. In 2007 was hij solist in de Berliner Staatsoper, waar hij de orgelsolo uit de opera Doktor Faust van Busoni o.l.v Daniel Barenboim vertolkte. Hij was gastdocent aan verschillende conservatoria in Europa alsmede aan het State Conservatory van Beijing, University of Arts en Rikkyo University in Tokyo, en Theological University en Ehwa University in Seoul.

Hij is te beluisteren op verschillende CD’s, waarvan de CD ‘Orgelcultuur in Groningen’, opgenomen met enkele Groningse collega’s, werd bekroond met een Edison. In 2004 nam hij samen met het vocaal ensemble The Gents het Requiem en de Messe Cum Jubilo van Maurice Duruflé op. Deze CD werd in de internationale pers zeer lovend ontvangen en in het franse Classic Today opgenomen in de top 10 van beste CD’s in 2005. In de USA werd de CD onderscheiden met de Classic Internet Award. Ook verscheen het complete orgelwerk van Jehan Alain, opgenomen met collega Leonore Lub voor de NCRV radio op CD.

Erwin Wiersinga is regelmatig actief in verschillende orkesten waaronder het Concertgebouworkest. In die hoedanigheid werkte hij met dirigenten als Mariss Jansons, Ricardo Chailly, Ivan Fischer, Philippe Herreweghe, Sir Colin Davis en Leonard Slatkin. In 2016 speelde hij de Amerikaanse première van het stuk Theatrum Bestiarium van Detlef Glanert met het Concertgebouworkest in de Carnegie Hall te New York. Hij is organist op het Hinsz-orgel in de Catharinakerk te Roden.