Concert #823 op 15 juni 2016 door Ton Koopman

1Batalha FamosaAnoniem
2Todo el mundoFrancisco Correa de Arauxo
(±1576-1654)
3BergamascaGirolamo Frescobaldi
(1583-1643)
4Toccata alla levatione 
5Praeludium D durDieterich Buxtehude
BuxWV 139(1637-1707)
6Nun lob mein Seel' den Herren 
BuxWV 214
7Nun lob mein Seel' den Herren 
BuxWV 215
8Nun lob mein Seel' den Herren 
BuxWV 213
9Fuga C dur 
BuxWV 174
10Ein feste Burg ist unser Gott 
BuxWV 184
11Praeludium, Fuga und Ciacona C dur 
BuxWV 137
12Fantasia G durJohann Sebastian Bach
Pièce d' Orgue(1685-1750)
BWV 572
13Wachet auf ruft uns die Stimme 
BWV 645
14Schmücke dich, o liebe Seele 
a 2 Clav et Ped
BWV 654
15In dulci jubilo 
BWV 729
16Fuga g moll 
BWV 578

Biografie

Ton Koopman (Zwolle, 1944) studeerde na een gymnasiumopleiding orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d'Excellence.

Al voor de afronding van zijn studies legde Ton Koopman de basis voor een loopbaan als dirigent, in het bijzonder voor het zeventiende en achttiende-eeuws ensemblerepertoire. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Inmiddels zijn beide ensembles verenigd in het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir (ABO).

Ton Koopman werkte voor verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij een eigen platenlabel op (Antoine Marchand), dat gedistribueerd wordt door Challenge Records.

In zijn vijftigjarige carrière heeft Ton Koopman in de meest belangrijke en vooraanstaande festivals over de hele wereld opgetreden. Als organist heeft hij op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het ABO is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld, zoals het Concertgebouw in Amsterdam, het Théatre des Champs-Elysées in Parijs, de Philharmonie in München, de Alte Oper in Frankfurt, het Lincoln Center en Carnegie Hall in New York, alsmede grote concertzalen in Wenen, Londen, Berlijn, Brussel, Madrid, Rome, Salzburg, Tokyo en Osaka.

Van 1994 tot 2004 was Ton Koopman bezig met zijn 'mammoetproject': het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend: de Deutsche Schallplattenpreis, 'Echo Klassik 1997' en de Hector Berliozprijs. Tevens werd dit Bachcantate-project genomineerd voor de Grammy Award (USA) en de Grammophone Award (GB). In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend. Dit was vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach.

In 2003 werd Ton Koopman benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. In februari 2004 ontving hij de Zilveren Fonograaf van de Nederlandse platenindustrie, de NVPI. Ook werd Ton Koopman in 2004, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend. In 2006 ontving hij de prestigieuze Bach medaille van de stad Leipzig.

In 2005 begon Ton Koopman aan zijn volgende grote project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, de grote inspirator van de jonge Johann Sebastian Bach. Dit werk omvat ongeveer 30 CD's en is inmiddels voltooid. Als President van de Internationale Buxtehude Gesellschaft heeft Ton Koopman mede vele symposia, tentoonstellingen en concerten georganiseerd.

Daarnaast is Ton Koopman een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten en Japan.

Ton Koopman publiceert regelmatig. Zo verzorgde hij een nieuwe uitgave van alle 16 orgelconcerten van Georg Friedrich Händel (Breitkopf & Härtel), Händel's Messiah en Buxtehudes Das Jüngeste Gericht (Carus Verlag).

Ton Koopman is docent voor klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, hij is professor in musicologie aan de Universiteit van Leiden en is erelid van de Royal Academy of Music in Londen. Tevens is hij artistiek leider van het jaarlijkse festival 'Itinéraire Baroque' in Frankrijk.